תעלומות הנפש

האם אני תלויה וקשרית?

BY admin
האם אני תלויה וקשרית?

קודpendency הוא מונח המתאר מערכת יחסים לא בריאה ואף לא מאוזנת, בה אדם אחד עושה את מירב המאמצים לספק את הצרכים של האחר, בעוד שהצרכים שלו נשארים לא מסופקים. במצב כזה, אדם הקודפנדנטי עלול לייצר אפקט של “מתפעל” את ההתנהגות השלילית של הקרוב אליו על ידי תמיכה ומתן עזרה בלתי מוגבלת, גם אם הדבר פוגע ברווחתו האישית.

לדוגמה, הורה עשוי למצוא את עצמו מתקשה לקבוע גבולות בריאים כלפי ילד בוגר המתמודד with התמכרות או התנהגות מזיקה. הורה זה עלול להרגיש צורך לחדור לחייו של הילד ולהזהיר אותו מפני תוצאות של מעשיו, או להפיס אותו, במקום להגיד בצורה ישירה כי ההתנהגות שלו אינה מתקבלת על הדעת ולבקש ממנו לעצור את המצב. מצב כזה יוצר מעגל שלילי כי הוא מונע את ההזדמנות לתהליך שיקום ואינו מאפשר לאדם המתמודד עם הבעיה לקחת אחריות על חייו. בנוסף, ההורה הסובב עלול להיפגע גם ברמה הנפשית, הרגשית, ואף הפיזית.

רוב המקרים של קודpendency שורשים בילדות. כאשר גדלים בסביבת תובענית או מתעלמת, שבה הרגשות שלנו לא מקבלים מענה או מוצאים שלילה, הסיכוי לפתח低自ערך ולהרגיש שהצרכים שלנו לא חשובים גדל משמעותית. במקרים רבים, על ההורים לתפקידם כאחראים על טיפול והגנה, אך במצבים של דיכאון, התמכרות, נרקיסיזם או מחלות אחרות שמפריעות לתפקוד ההורים, התפקיד הזה מופקד על הילד עצמו, שצריך לעיתים לגדול בטרם זמנם, לטפל באחים צעירים יותר או אף להיות אחראי על ההורים שלהם.

בתקופות הילדות, התנהגויות קודפנדנטיות מתפקדות ככלי הישרדותי, שמאפשר לשרוד את המצב הלא תקין. אך עם ההגעה לבגרות, אותן התנהגויות הופכות למכשול שמונע מקשרי זוגיות, חברות או עבודה בריאים ומספקים להתייצב.

סימני אזהרה לקודpendency

אנשים עם נטיות קודפנדנטיות סוגלים להצביע על מספר סימנים מובהקים:

  • האידיאליזציה של הצורך ב”לחלץ” או “להציל” אחרים, ולתמוך במעשים מזיקים שלהם במקום לעודד שינוי חיובי.
  • תחושת חוסר בטחון עצמי נמוך, שגורמת להרגשה כי הצרכים האישיים אינם חשובים.
  • קשר חד צדדי שבו אדם אחד אחראי על הכל, בעוד שאחרים מקבלים מענה על אחריותם בביטול או באדישות.
  • הקרבה עצמית לטובת אחרים, גם אם הדבר גורם לתחושת התשה, עייפות, ואובדן עצמי.
  • הימנעות מעימות או גילוי דעות כדי לא לגרום לפגיעה או להפר את השקט הנפשי של הזולת.
  • תחושת קרבת קורבנות ומתן שירות לזולת מתוך כעס או מרמור, כשלעצמם מרגישים תסכול ומתסכלים בשל העדר הערכה.
  • צורך בשליטה, שמוביל להרגשה של חוסר ביטחון או חוסר אונים במערכות יחסים.
  • קושי באי קבלת גבולות, שמגביל את יכולת ההבחנה בין אהבה לעצמיות.
  • שימור יחסים מזיקים או אפילו אלימים מתוך פחד לבודד או להפסיד.
  • תחושת אשמה בכל פעם שמדאגים לעצמנו, במקום להרגיש טוב עם ההחלטות שלנו.

אם מזדהים עם סימן או יותר, כנראה שישנה נטייה לקודDependency שמפריעה לאיזון הרגשי ולבריאות הנפשית.

החדשות הטובות הן שכאשר מתחייבים להתפתחות אישית ולבריאות הנפשית, ומקבלים סיוע מקצועי מרפאים שמתמחים בצורת התמודדות זו, ניתן לחולל תהליך שיקום משמעותי. תהליך זה יוביל בסופו של דבר לתחושת שלווה, סיפוק והקשרים אותנטיים ומשמעותיים עם הסביבה, במקום יחסים תלויים ומזיקים.

אם תרצו לברר על אפשרויות טיפול, אל תהססו לפנות אליי ישירות.

admin

Written by

admin